תוכן עניינים
על קידום אורגני ועכביש וירטואלי
Google היא הבעלים הגאה של מנוע החיפוש הטוב בעולם. ישנן כמה סיבות שהוא מחזיק במוניטין רב השנים הזה. ידוע לנו ש-Google עושה שימוש באלגוריתמים שנכתבו על ידה ונמצאים בשימוש הבלעדי שלה. אלו הם אלגוריתמים חכמים שמאפשרים הצגת תוצאות חיפוש רלוונטיות לכל חיפוש. ניתן לומר ש-Google הציבה רף גבוה מאוד בכל הקשור לקידום אתרים, בין אם קידום אורגני ובין אם קידום ממומן שכן אלו מצריכים מלאכת מחשבת רבה יותר בכדי שישאו פרי.
אחד האמצעים שבהם משתמשת Google הוא עכביש. מדובר בעכביש וירטואלי שהוא הביטוי לתוכנה של Google הנקראת GoogleBot. תפקידו של העכביש הוא לסרוק כל אחד מהאתרים ברשת. את המידע שהעכביש אוסף הוא מנתח ושומר במאגרי נתונים שהוקמו במיוחד לשם כך ונמצאים על גבי רשת המחשבים של Google. החיפוש שמתבצע במנוע החיפוש נערך בתוך הנתונים שנמצאים במאגרים הללו. קידום אורגני נכון של אתרים חשוב מאוד לאור קיומם של מאגרי הנתונים הללו, שכן יש לכלול באתר את המילים, הביטויים והקישורים שיגרמו לעכביש למקם אותו במקומות הראשונים בתוצאות החיפוש.
אחד האמצעים שבהם משתמשת Google הוא עכביש. מדובר בעכביש וירטואלי שהוא הביטוי לתוכנה של Google הנקראת GoogleBot. תפקידו של העכביש הוא לסרוק כל אחד מהאתרים ברשת. את המידע שהעכביש אוסף הוא מנתח ושומר במאגרי נתונים שהוקמו במיוחד לשם כך ונמצאים על גבי רשת המחשבים של Google. החיפוש שמתבצע במנוע החיפוש נערך בתוך הנתונים שנמצאים במאגרים הללו. קידום אורגני נכון של אתרים חשוב מאוד לאור קיומם של מאגרי הנתונים הללו, שכן יש לכלול באתר את המילים, הביטויים והקישורים שיגרמו לעכביש למקם אותו במקומות הראשונים בתוצאות החיפוש.
מה לדברים שרואה העכביש ולמלאכת קידום אורגני
בעת הסריקה, העכביש קולט מספר פרמטרים שנרשמים במאגר הנתונים. קידום אורגני יהיה יעיל רק אם יכלול את הערכים המתאימים לכל הפרמטרים. אחד הדברים החשובים ביותר שיש להקפיד עליהם כשעורכים את האתר במסגרת קידום אורגני הוא תגיות המטא. העכביש רואה את תגיות המטא כבעלות חשיבות רבה. תגיות אלו הן שורות קוד בקובץ HTML של כל עמוד שכוללות מידע בסיסי על הדף. התגיות שהעכביש רואה הן:
א) כותרת העמוד. זו הכותרת שמופיעה בשורה הראשונה בתוצאות החיפוש.
ב) תיאור העמוד. זה התיאור שמופיע מתחת לכותרת. חשוב לרשום תיאור מסקרן לעמוד, אם כי העכביש נזהר בסריקת התיאורים עקב הצפה של מילות וביטויי מפתח לאו דווקא נכונים ורלוונטיים, שמהווים חלק מכל קידום אורגני או ממומן לאתרים.
ג) מילות וביטויי מפתח. אלו המילים שמכוונות את העכביש להתמקד באיזור מסויים בעת סריקת האתר ולדרג אותו במקום כזה או אחר. במיוחד עבור קידום אתרים אורגני כדאי להשקיע במחקר מילות מפתח כדי לעזור לעכביש למצב את האתר שלכם במקום גבוה.
ד) קבצי Cookies. קבצים אלו נוצרים למעשה במחשב הפרטי של כל גולש כל אימת שהוא נכנס ויוצא מאתרים מסיימים וממנועי חיפוש בעיקר. הקבצים הללו מכילים נתונים כמו תאריך ושעת הגלישה, מהן המילים שנרשמו בשורת החיפוש ב-Google, כתובת ה-IP של הגולש ברגע הגלישה וכן מה היה משך הביקור של הגולש באתר. משך השהייה של גולש באתר יכולה להצביע על מידת הרלוונטיות וההתאמה שלו לגולש.
ה) קישורי הצבעות. אלו הם הקישורים (לינקים) לאתר שמופיעים ברחבי הרשת. העכביש סופר את מספר הקישורים, קרי מספר המצביעים בעד האתר. ככל שיש יותר הצבעות בקישורים כך עולה הרלוונטיות של האתר בעיני העכביש.
א) כותרת העמוד. זו הכותרת שמופיעה בשורה הראשונה בתוצאות החיפוש.
ב) תיאור העמוד. זה התיאור שמופיע מתחת לכותרת. חשוב לרשום תיאור מסקרן לעמוד, אם כי העכביש נזהר בסריקת התיאורים עקב הצפה של מילות וביטויי מפתח לאו דווקא נכונים ורלוונטיים, שמהווים חלק מכל קידום אורגני או ממומן לאתרים.
ג) מילות וביטויי מפתח. אלו המילים שמכוונות את העכביש להתמקד באיזור מסויים בעת סריקת האתר ולדרג אותו במקום כזה או אחר. במיוחד עבור קידום אתרים אורגני כדאי להשקיע במחקר מילות מפתח כדי לעזור לעכביש למצב את האתר שלכם במקום גבוה.
ד) קבצי Cookies. קבצים אלו נוצרים למעשה במחשב הפרטי של כל גולש כל אימת שהוא נכנס ויוצא מאתרים מסיימים וממנועי חיפוש בעיקר. הקבצים הללו מכילים נתונים כמו תאריך ושעת הגלישה, מהן המילים שנרשמו בשורת החיפוש ב-Google, כתובת ה-IP של הגולש ברגע הגלישה וכן מה היה משך הביקור של הגולש באתר. משך השהייה של גולש באתר יכולה להצביע על מידת הרלוונטיות וההתאמה שלו לגולש.
ה) קישורי הצבעות. אלו הם הקישורים (לינקים) לאתר שמופיעים ברחבי הרשת. העכביש סופר את מספר הקישורים, קרי מספר המצביעים בעד האתר. ככל שיש יותר הצבעות בקישורים כך עולה הרלוונטיות של האתר בעיני העכביש.
העכביש כמשפר קידום אורגני
בכדי שכל העבודה שאנו משקיעים למען קידום אורגני של האתר שלנו לא תרד לטמיון עלינו להקפיד על ארגון נכון של הטקסט באתר, ולהקפיד שיהיה איכותי ככל שניתן. סידור נכון יותר של האתר ושמירה על תקינות המידע והלינקים שמופיעים בו יכולים להקל על העכביש את סריקת האתר וכן את הניתוח של התחום בו הוא עוסק. ככל שהעכביש יבין יותר טוב במה עוסק האתר שלכם יש סיכוי גבוה יותר שדווקא הוא יופיע במקומות גבוהים בתוצאות החיפוש.