עיסוק חדש המהווה ומתעצם בזמננו הוא הכתיבה עבור אתרי אינטרנט. באתרים רבים מאד אותם סקרתי לאחרונה (2009), כולל אתרי קידום אתרים, מצאתי מחדלי כתיבה מסוגים רבים: שגיאות כתיב, שגיאות דקדוק, מחדלי הקלדה וחוסר הגהה, שיבושי לשון (חוסר ידע או עודף לצון, עודף לשון נופל על לשון או עודף סלנג "כאילו"…), שורות לוקות בעיצוב או בפונט הכיתוב (התאמה לרוח האתר ומהותו), ועוד מרעין בישין.
אין אתר שאיננו צריך עדכון תכנים, מאחר ומנועי החיפוש מתייחסים באהדה יתרה לאתרים דינמיים, אתרים המחדשים פניהם (תכנים בדפיהם). משכמו עיתון יומי, שינוי ותוספות משפיעים על גידול בהיקף השימוש. ככל שנרבה לכתוב באתר, נוסיף מידע רלוונטי, גם הגולש וגם מנוע החיפוש יתרצו ויאלצו את האתר לטפס במדרג האתרים.
בכל מקרה, באינטרנט, יש משמעות רבה יותר ממה שחושבים לתוכן ולתקינותו (איכותו).
כאשר אין אנו מתחשבים בעובדה שהמידע רשום על גבי מסך ולא בספר או עיתון, ולא בדף מודפס, כאשר איננו מבינים כי המדיה – מסך, אינה כה פשוטה לשימוש (קריאה), הרי גם איננו זוכרים כי מהירות הקריאה על מסך פחותה בעשרות אחוזים מקריאה במדיה מודפסת. כאשר איננו מבינים מהי "תקינות" תחביר ושפה, אנו מפסידים קוראים מבינים וחושבים, קוראים שעשויים לחזור לאתר שוב. ראו את הטוקבקים מלאי ז'רגון ופרפראות מהסוג של "פחחחחחחחח…" ותבינו. כך יוצרים דעות שליליות אצל גולש נבון. גולש נבון הוא זה שצורך את המידע באתר, עשוי להגיע שוב, אך לא לאתר שאיננו מתחשב בו… הסיבה לדעה השלילית ברורה. גולשים אינם בעלי סבלנות. זה כבר מוכח. הגולש מחפש מידע עכשיו-מיד-וביד. קל לעבור לאתר אחר. משעמם לי כאן? יש יותר מדי שגיאות או קשה לקרוא (פונט-צבע על צבע-למצוא-לנווט…) – יש אתרים אחרים. מדוע לגלגל בדף ארוך לחפש מידע? קל יותר לעבור אתר… קל יותר להפעיל פונטית חיפוש בדף, אך רק מעט יחסית משתמשים באופציה זו.
אתרים אמורים לרתק סוגים שונים של גולשים. יש צופים, יש שומעים וצופים, יש מי שנהנה מגרפיקה, יש מי שישתעמם, או אף לא יבין הקשרים. גולש מחפש מידע. זו המהות. והמהות הבאה לידי ביטוי בתמציתיות, עם קישורים לחומר מעמיק יותר – היא זו שתחזיר גולש שוב. גולש מחפש עקביות במבנה האתר, באיתור הנושא, מחפש סדר לוגי באתר ובניווט בו, כדי להבין מיד במה המדובר, ישר ולעניין.
קורא מבקש מידע, ומעוניין לקרוא ולצפות במסמך שלם. מרווחים הולמים בין פסקאות, זו רק דוגמה זעירה לחשיבות צורנית של טקסט. הקורא-גולש מעוניין באופציה של הדפסה, לשמירה או קריאה בזמן אחר ובמדיה אחרת. לכן פורמט המסמך צריך לאפשר זאת.
גולשים המגיבים על טקסט באתר, חשובים לא פחות. זאת גם מאחר והם מעוניינים לאפשר קישורים לאתרים שלהם, במיוחד אם האתר שלהם הינו באותו תחום.
עמיתים לעיסוק עשויים להשתמש במידע שבאתר (באישור או לא…), ולכן יש להקל. לכל אתר יש את האופי שיש צורך ליצור עבורו, אך השימוש בטקסט קריא וקל לאיתור, תמיד נחוץ.
כל מסמך באתר חייב "להיות ייחודי" אך חלק מרצף הגיוני. לא חובה קישור בין מסמכים. חובה – נושא מרכזי. כל כותב כתיבה שיווקית הולמת חייב לדעת ליצור מסמך בדיד, אך ענייני. האתר חייב לאפשר לגולש מעבר בין מסמכים, בפשטות, בנוחות ניווט.
כמה הנחיות כלליות בהן הח"מ נוהג וממליץ לכתוב על פיהן:
– צופף כתבה לעמוד אינטרנטי. מסך אחד בלבד, ככל שניתן, ולא יותר מ 20 מילים במשפט.
– שמור מרווחים בין פסקאות. השתמש בראשי פרקים בכל מקום אפשרי, לא טקסט אין סופי.
– נסה לשמור על פסקאות קצרות, בין 4-8 שורות בלבד.
– הרבה בכותרות וכותרות משנה.
– נסה להסביר כל קישור, במשפט הבהרה על תוכן הקישור (תאום ציפיות עם הגולש).
– פשטנות – "הקלק לחתימה על עיתון", "כתוב לנו", "תגובתך חשובה לנו"…
מסקנה – יש להבין מה היא כתיבה הולמת מסך וגולש.
מאיר פלג