מוסכמה ידועה בעולם קידום האתרים היא ש"התוכן הוא המלך", וכך נוצרת ציפייה כאילו אתר שיש בו תוכן טוב ייהנה מתנועה יפה של גולשים. אלא שזה לא תמיד המצב ויש כמה דברים שאפשר לעשות כדי לעודד את התוכן לייצר תנועת גולשים. אחד מהם הוא אופטימיזציה של התוכן.
תוכן עניינים
למה התכוון המשתמש
לכל נושא שאנשים מחפשים באינטרנט ניתן לגשת ממספר כיוונים, וכל אחד מהם עשוי להעיד על כוונת משתמש אחרת. למשל, מי שמחפש עוגות תפוחים בגוגל יכול לרצות לחפש מתכון להכנת עוגת תפוחים, או להתכוון לחפש קונדיטוריה שבה אפשר לקנות עוגת תפוחים, או שאולי הוא בכלל זקוק לתמונה של עוגת תפוחים כדי לשלב במצגת כלשהי.
מבחינת קידום בגוגל, כוונת משתמש פירושה מידת הרלוונטיות של עמוד מסוים לשאילתה שהמשתמש הקליד בשורת החיפוש. גוגל, למשל, עושה שימוש בכלים מתוחכמים כדי לנסות ולפענח למה המשתמש התכוון כשהקליד מה שהקליד, על מנת לספק לו את תוצאות החיפוש הרלוונטיות ביותר עבורו.
לא ברור האם אפשר לייצר תוכן אחד שיענה על כוונות משתמש רבות. אם המשתמשים נוטים להסתפק בתוכן כזה, אז אולי די בכך; אבל אין ספק שעדיף לייצר עמוד ספציפי עבור כל כוונת משתמש.
במילים אחרות, אם פעם נהוג היה לשלב כמה שיותר מילות מפתח בעמוד תוכן על מנת לאותת לגוגל שמדובר בעמוד רלוונטי לחיפוש כלשהו, הרי שכיום המצב מעט שונה: עדיין יש חשיבות לביטויי המפתח, למשל בכותרות המשנה או בגוף הטקסט, אבל לא פחות חשוב הוא עד כמה הביטויים הללו עולים בקנה אחד עם כוונת המשתמש.
מדוע אתר עשוי לצנוח בדירוג בתוצאות החיפוש?
אם זוהתה ירידה בדירוג של עמוד כלשהו, רבים ימהרו לחשוב שיש בעיה כלשהי באתר. זה אולי נכון, אבל חשוב מאוד לבחון את העניין גם מנקודות מבט אחרות.
למשל, אם בבוקר בהיר אחד משהו השתנה ללא סיבה נראית לעין ודירוג האתר צנח (או עלה) בתוצאות החיפוש של גוגל, יכול מאוד להיות שמשהו השתנה באלגוריתם החיפוש של גוגל. אחרי הכל, האלגוריתם משתנה באופן כמעט תמידי, וכל שינוי כזה יכול להשפיע במידה מסוימת על דירוג של כל אתר ברשת. כלומר, כדאי לבדוק האם האלגוריתם השתנה, כיצד הוא השתנה וכיצד, אם בכלל, יש להתאים את האתר אליו כדי לתקן את המצב.
סיבה אחרת, שמשום מה לא תמיד עולה בדעתם של בעלי אתרים, היא שינוי בכוונת המשתמש. יכול להיות שהכוונה הקודמת כבר פחות פופולרית, או שאתר אחר עונה עליה בצורה טובה יותר.
הדירוג צנח, מה עושים?!
- ראשית יש לבחון את תוצאות החיפוש: מי האתרים שמתחרים בכם על אותה כוונת משתמש? האם אתם יכולים להבין בדפוס כלשהו? לעיתים תוצאות החיפוש הראשונות נמצאות שם פשוט משום שיש בהן התאמה מדויקת של גודל או סוג מוצר. למשל, אם מדובר באתר אינפורמטיבי שמדורג במיקום 5 או 6, יתכן שכוונת המשתמש לחפש אינפורמציה היא לא הכוונה הפופולרית ביותר כרגע.
- אם מדובר בשינוי של האלגוריתם של גוגל, יתכן מאוד שגם ללא ביצוע שום פעולה מצידכם המצב יחזור לקדמותו בתוך כשבועיים. נכון, מדובר במצב מלחיץ והאינסטינקט הראשוני שלכם עשוי להיות "חייבים לעשות משהו לפני שהמצב יחמיר אפילו יותר!", ועם זאת כדאי לדעת שבמקרים רבים אי-ביצוע פעולה היא הפעולה היעילה ביותר.
- הדירוג ממשיך לרדת? זה הזמן לערוך בדיקה מקיפה של האתר שלכם, מבחינה טכנית ותוכנית, לרבות התאמתו לכוונות משתמש שונות.
סיכום
בשורה התחתונה: לפעמים שינוי בדירוג של אתר עשוי להצביע על בעיה באתר, אבל לפעמים אין כל בעיה באתר עצמו אלא הסיבה יכולה להיות חיצונית: שינוי באלגוריתם של גוגל, שינוי בפופולריות של כוונות משתמש שונות וכדומה. כך או כך, חשוב להמשיך ולהשקיע בתוכן איכותי ובעל ערך למשתמש עבור כל כוונה פוטנציאלית.