תוכן עניינים
עבודה שיתופית – Crowdsourcing – יתרונות וחסרונות
יתרונות
– תמורה גבוהה להשקעה נמוכה (ROI) – מבחר גדול של תשובות, גם אם התשלום גבוה, מאפשר ריכוז רעיונות, כי אין מישהו "הכי חכם". זו כוחה של קבוצה. תמיד יהא אחד מבריק יותר, תמיד נמצא חלופה טובה. גם אם לא נייצר מידית לפי הרעיון, נקבל השראה לעתיד טוב יותר, יצירתי יותר.
– אין צורך בהעסקת עובדים זמניים, על כל המורכבות, וכמובן לא באיתורם, מיונם וגיוסם. אין מורכבות ואין מחויבות תעסוקתית וחוזים, אין איגוד מקצועי מעורב, רק חשיבה קבוצתית.
והחשוב- אם חושפים כל הזמן את התשובות, אם מקציבים זמן, אם קובעים את קו הגמר ומתזמנים- הרי רעיונות ישתפרו רק מעצם העובדה שכולם רואים הכל, ויכולים להגיש הצעת מתוקנות, מעודכנות.
– הקבוצה ככלי שיווקי- עצם השיתוף, עצם הפעילות סביב האתר, סביב רעיון לפתרון, יוצר את הבאזז משלו. כך מקדמים נושא, רעיון, שיטה, תפיסה.
אגב- יש אתרים כאלה בישראל? פורטל "עבודה שיתופית", או רק יוזמות מקריות? מי מוכן להאיר את עיני? להקים יחד?
– ה"כוכב", הרעיונאי, כבר יגיע. הוא יחפש את האתר, הוא יתאמץ להציע, כי הפרס והתגמול והפרסום עושים לו את זה. (קקטוס הזהב, אוסקר וכו'… כולם באים בריצה…). לא חייבים לשכור לעבודה את אותו Talent, יכולים להעסיקו "לפי רעיון זוכה", בשיטה זו. בעבר חיפשנו אותם, היום הם מחפשים, גם אם הם מועסקים במקום אחר. כאן התמורה ($$$) היא שם המשחק.
– חסכון במחקר ופיתוח- כי היוצרים, הרעיונאים ושאר טובי המוחות שבקבוצה החיצונית, כבר עשו זאת או התכווננו לשם. שיטת מענה קבוצתי חוסכת הרבה מהלכי חיפוש וטעויות שבדרך.
– זו גם שיטה זולה למיקור חוץ לפי בעיה ושיטה זולה לאיתור וגיוס כישרונות.
חסרונות
– סודיות נפגמת בגלל חשיפה, או חשיפת יתר.
– זכויות יוצרים- בעיית הגנה משפטית, במיוחד אם כל ההצעות חשופות, ועלולות להיות העתקות או שינויי גרסאות שעלול לגרור מאבק משפטי על זכויות, בגלל דמיון. עלול להיות מצב של העתקה ממתחרה, ממוצר או שרות דומה, שלא מוכר למפרסמים (זהו עולם אינטרנט חופשי).
– word of mouth publicity – הוצאת שם רע, כשלון שיווקי בגלל העברת מידע לקוי.
– הבטחות תגמול ללא כוונה לבצע פוגמות באמינות המציע לטווח ארוך מאד.
– פגיעה אפשרית ברעיון ייחודי בגלל חשיפה. גם המתחרים בקהל…
– כל מתחרה יכול להעתיק רעיון ולהריצו לשוק.
– לא בהכרח מקבלים רעיון טוב, רעיון יישומי, ואז מה עם תגמול מובטח? זול, ואפס תוצאות.
– לא ניתן כנראה לבסס מודל עסקי על שיטה שכזו. בדרך כלל מעט משתתפים, אותם משתתפים, והאחרים- חקיינים.